Organisasjonskart og roller i Ullern Fotball
1) Ullern Idrettsforening
Det er årsmøtet i Ullern IF som velger styret i idrettsforeningen. Styret v/styreformann har det formelle ansvaret for økonomi, organisering og ansettelser i hele foreningen. Alle ansatte har formelt arbeidsforhold til idrettsforeningen.
2) Ullern Fotball
Ullern Fotball er organisert som en egen gruppe under Ullern Idrettsforening.
3) Styret
Styret i Ullern Fotball består av
- Styreleder
- Nestleder
- Økonomi ansvarlig
- 4 styremedlemmer
Styret instilles på Ullern Fotball sitt medlemsmøte som avholdes i februar - mars i forkant av idrettsforeningens årsmøte. Styrets medlemmer velges for 2 år av gangen og man bestreber at maks halve styret skiftes ut samtidig.
Det blir avholdt 8-10 styremøter per år. På styremøtene møter også Daglig Administrativ leder (Daglig lederfunksjon på HL nivå) som er referent på møtene, og Sportslig leder.
Styreleder har møteplikt i styremøtene til Ullern IF. Hvis styreleder ikke kan møte, vil nestleder møte istedenfor.
Ansvar for følgende områder blir fordelt blant medlemmene i styret:
- Arrangement (Barnecup vår og høst, Elveløpet)
- Frivillighetskoordinator
- Sponsor og markedsansvarlig
- Plassansvarlig (Dugnader og kontakt med Ullern IF sitt plass-styre)
- Kvalitetsklubb
- Valgkomite
Styreformann har gitt sportslig leder i fotballgruppa mandat til å kunne forvalte de sportslige stillingene i fotball-gruppa, herunder ansettelser og oppfølging av sportslige ansatte i henhold til avtale.
4) Administrativ leder i fotballen:
Har følgende oppgaver:
· FIKS ansvarlig på vegne av Ullern Fotball. FIKS = Fotballens Informasjons- og Kommunikasjons-system
· Ansvarlig med å sende inn skjemaer osv. til NFF; Link
· Ansvarlig i forb. med overganger og betalinger av disse.
· Oppdatere laglister i Min Idrett og legge inn spillere fra 12 år og
· eldre i FIKS slik at spillerne er spillerberettigede.
· Kontrollere at alle lag melder inn resultat i tide på spilte kamper,
· bl.a. for å unngå bøter.
· Melde inn/ søke om Cuper og arrangement m.m. i Min Idrett slik at
· det blir søkbart og åpent i bl.a fotball.no
· Sende ut og følge opp innbetaling av faktura for medlemsavgift +
· treningsavgifter
· Innkjøp av varer til kiosksalg
· Håndtere inn- og utgående fakturaer
· Avstemme bank hver måned til regnskap
· Kontakt med regnskapskontoret
· Utarbeide og sende grunnlag for lønnskjøring til regnskap
· Håndtere alle dommerregninger
· Innkjøp av kontorrekvisita
· Hovedkontakt mot Ullern IF
· Delta på møter i bydel som Samarbeidsutvalget for Frivilligheten i
· Ullern bydel, Salto, med lokale politikere, kommunen sentralt som BYM/KID/politikere m.m., NFF Oslo, Norges Fotball Forbund
Per 2018 ser organisasjonskartet på sportslig side slik ut:
5) Sportslig leder
Hovedoppgave:
Gi alle barn, unge og voksne i vårt nedslagsfelt et fotballtilbud som i størst mulig grad samsvarer med deres ønsker for sin fotballaktivitet
Det innebærer å organisere, sette sammen, ansette og følge opp fotballgruppens sportslige apparat for i størst mulig grad å oppnå dette. Organiseringen bygges opp i samråd med styret og fotball-gruppas fast ansatte trenere. Ullern Fotball skal tilpasse kartet etter terrenget, ikke kun terrenget etter kartet.
- Ansettelse og oppfølging av alle hovedansvarlige trenere gutter og jenteansvarlig på mandat fra Ullern IF
- Ansettelse av alle trenere på mandat fra Ullern IF
- Ansvarlig banefordeling
- Utvikling, implementering og oppfølging av sportsplan
- Ansvar for prioriteringen av ressurser
- Rekruttere egnede personer til frivillige apparat
- Ansettelse av profesjonelle spillere
Direkte under sportslig leder er:
6) Rekrutterings/oppstartansvarlig gutter (helst skal dette være sportslig leder selv, noe det i 2018 er)
Personer under denne:
- Ansatte trenere på akademiet gutter 5-6 år
- - Frivillige trenere og lagledere på lagene 5-7 år
*på G7 følges lagene både opp av rekrutteringsansvarlig og årskullansvarlig trener G7 (se under).
Oppgaver
- Gjennomføring rekruttering og oppstart som beskrevet i sportsplan side xx
- Sørge for oppdatert medlemsregister G5-6, og innbetaling av alle avgifter fra disse
7) Jenteansvarlig
Personer under denne:
- Ansatte og frivillige trenere til alle jentelag og grupper
- Lagledere
Oppgaver:
- Gi alle jenter og kvinner i vårt nedslagsfelt et fotballtilbud som i størst mulig grad samsvarer med deres ønsker for sin fotballaktivitet. Tiltak gjennomføres i samråd med sportslig leder.
- Rekrutterings/oppstartansvar jenter 5-6 år
- Oppfølging og veiledning av alle frivillige og ansatte trenere på alle jentelag
- Fotballskoler
- Gjøre tiltak for å skape tilhørighet, identitet og miljø for jenter i på tvers av alder
- Følge opp evt samarbeid med andre klubber med medfølgende tiltak
- Sørge for oppdatert medlemsregister alle alderstrinn, og innbetaling av alle avgifter fra disse.
8) Barnefotballsjef gutter 7-11 år
Oppgaver:
- Overordnet ansvar for planlegging og koordinering av Ullernakademiets aktivitet
- Fotballskoler
- Sportslig utvikling
- Vedkommende skal også være hovedansvarlig trener for to av disse årskullene (se under)
9) Hovedansvarlige trenere per årskull gutter 7-11 år
Personer under disse:
- Ansatte trenere på akademiet
- Frivillige trenere og lagledere på lagene
Oppgaver:
- Selv lede aktiviteten på akademiet
- Oppfølging og veiledning av ansatte trenere på akademiet og frivillige trenere på lagene
- Oppfølging av lagledere på årskullet
- Sørge for oppdatert medlemsregistre, og innbetaling av alle avgifter fra disse.
10) Hovedansvarlige trenere per årskull gutter 12-19 år
Personer under disse:
- Assistenttrener, hovedtrener treningsgruppe 2, trener(e) treningsgruppe 3.
- Hoved-lagleder årskullet (under denne resterende frivillig støtteapparat. Se beskrivelse av laglederoppgaver
Oppgaver:
- Gjennomføre og lede all aktivitet i treningsgruppe 1
- Planlegge og koordinere all aktivitet på årskullet
- Veilede og følge opp årskullets øvrige trenere
- Sørge for oppdatert medlemsregister, og innbetaling av alle avgifter fra disse.
11) Hovedtrener A-lag herrer og sportslig ansvarlig G19-1 og senior herrer A+B
Personer under denne:
- Assistent(er) senior herrer A+B
Oppgaver:
- Gjennomføre og lede all aktivitet senior herrer A+B
- Ansvar for spillerlogistikk knyttet til senior herrer A+B og G19-1
- Ansvar for koordinering av sportslig opplegg herrer A+B og G19-1 inkludert planlegging av enkeltspilleres aktiviteter.
- Ansvar for gjennomføring av alle administrative oppgaver knyttet til senior A+B
- Ansvar for oppfølging av eventuelt frivillig apparat rundt senior A+B
12) Ansvarlige lagledere senior breddetilbud
Oppgaver:
- Sørge for all drift av lagene å og utenfor banen.
- Sørge for oppdatert medlemsregistre, og innbetaling av alle avgifter fra disse.
13) Keeperansvarlig trener
Personer under denne:
- Ansatte keepertrenere
Oppgaver:
- Planlegge all spesifikk keepertrening for alle alderstrinn og begge kjønn
- Identifisere keepere som kan benyttes som keepertrenere for yngre keepere. Følge opp og veilede de av disse som ansettes
- Individuell oppfølging av keepere
14) Fysioterapeut
Oppgaver:
- Påse at sportslige apparat til enhver tid er oppdatert på nyeste forskning knyttet til treningsplanlegging, skadeforebygging og fotballspesifikk fysisk trening/utvikling
- Være tilgjengelig for spillere for hurtig utredning og eventuell oppfølging i rehabiliteringsperioden
15) Psykolog(er)
- Påse at sportslige opplegg i størst mulig grad utvikler spillernes mentale egenskaper, og utvikler mennesker så vel som fotballspillere
- Veilede hovedansvarlige trenere knyttet til formidling, kommunikasjon, og sportslig gjennomføring knyttet til læringsteori
- Informere og veilede foreldre om hvordan de best kan være ressurser for barn og unge – både for å utvikle mennesker og fotballspillere
- Følge opp enkeltindivider som identifiseres i samråd med hovedansvarlige trenere